VIIIIIIIIIIIIIIIIIIISSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

27-03-2024 | 2023 - 2024

Vals alarm, we hebben geen vis gevangen! Maar omdat dit mijn laatste blogje is, wil ik vertellen over mijn op een na grootste passie hier aan boord (op één staat zeilen).

Vissen. Ik word er al blij van als ik erover schrijf. De eerste vis weet ik nog goed. Nadat de zee wat rustiger was geworden hadden we voor de eerste keer de hengel uitgegooid. Dat was ter hoogte van Portugal met als bestemming Tenerife. Ik zat in de salon en daar hoorde ik het magische geluid:‚VIIIISSSSSS!!!!‘. Ik zie Sander naar de hengel sprinten en ik loop er nog wat onzeker achteraan. Sam was al bij de hengel om hem binnen te halen. Een prachtig moment dat vast goed geluk betekende voor de rest van de reis.

Mijn verwachtingen voor de aankomende tijd waren hoog en die werden dik waargemaakt. Tussen de eerste vis en Tenerife hadden we nog vier vissen gevangen! Ik was er telkens enthousiast bij en tijdens de oversteek ben ik begonnen met het leren over fileren. Wat een vangsten hadden we tijdens die periode. Tien vissen! Aan het eind van de oversteek kon ik helemaal in mijn eentje de gevangen vissen fileren en gooide ik ook af en toe zelf de hengel uit. Elke keer als we vis vingen stond een groep mensen op het achterdek en kwam daarna meekijken bij het ontleden. Als we vissen vingen haalde Sander of soms Sam ze binnen en haalde ik de vis van de haak af. Een geoliede machine. Maar toen ging Sander naar huis in Panama…

Wat moest ik nu?

Na het vertrek van mijn vis-mentor Sander had ik de hoop op een hapje vis tijdens het eten verloren. Ik moest naar voren stappen als vervanger en in de voetstappen van Sander treden. Dus ik ging vis vangen. En dat lukte nogal goed! Vijf vissen in het Caribisch gebied! Ik leerde aan anderen hoe je goed een vis fileert en twee mede-SaS‘ers werden mijn vismaatjes. Een keer zat ik met vismaatje #1 naast de hengel te kletsen en toen ging de hengel af en daar zat een dikke barracuda aan! Zeker in mijn top vijf beste momenten School at Sea. Elke ochtend gooiden we de hengel uit en voor het donker haalden we hem weer binnen. Al was ik wel degene die de vis moest gaan fileren omdat ik het als enige echt goed kon. Ik heb het van de beste geleerd natuurlijk. Ik heb elke vis bijgehouden in een bestandje dus dit zijn de statistieken: Totaal gevangen vissen: 20. Grootste vis: koningsmakreel van 136 cm en 16 kg. Vaakst gevangen soort: zeven keer goudmakreel (mahi mahi). Beste aasje: de 35 cm lange blauw-wit-paarse. Oké noem me een nerd, maar meten is weten.

Na het Caribisch gebied konden we niet zo vaak meer de hengel uitgooien omdat er teveel deining was. En nu zijn we alweer bijna terug. Maar daar probeer ik nog even niet over na te denken. Ik vond het fantastisch en het vissen hier aan boord zal me altijd bijblijven.