Eigen reis op Cuba

16-02-2021 | 2020 - 2021 (virtueel)

Tijdens School at Sea zijn er twee ‘eigen reizen’. Zoals al beschreven in het blog over Panama, is het de bedoeling dat kleine groepjes SaS’ers gezamenlijk een plan maken om een land te verkennen. Een “extreme road trip”, een NS tienerticket zonder trein, een carte blanche-vakantie. Er is begeleiding mee, maar die mag zich nergens mee bemoeien tot het buiten de SaS-kaders gaat. Deze ‘vakantie’ is een hoogtepunt van School at Sea. Hier brengen de deelnemers hun geleerde kennis in de praktijk: vrantwoordelijkheid, plannen, persoonlijk leiderschap, een stukje budgetkennis en ga zo maar door.

Panama is het land waar in de ‘eigen reis’ behoorlijk wat fouten gemaakt worden. Eerlijk gezegd kan dit voor de SaS’ers best vermoeiend zijn. Veel persoonlijke verbeterpunten, veel omgaan met de gevoelens van anderen en over alles moeten overleggen en misschien dus wel nooit dat doen waar jij zin in hebt!

De ‘eigen reis’ Cuba is de tweede ronde, de reis waarin je geleerd hebt van je fouten en je voorbereid bent op wat er komen gaat. EN het is de eigen reis waar er geen (nauwelijks) internettoegang is, dus die mobiele telefoon is alleen om mee te bellen… Dit levert zeeën aan tijd op die de deelnemers niet aan Instagram of TikTok kwijt zijn. Geen Facetime met familie en geen Whatsapp-gesprekken met je vrienden, maar wel echte ervaringen op Cuba.

Cuba is een ideaal land om in te reizen. Slapen bij mensen thuis is in dit land al jaren de normale manier van reizen: zo’n mini B&B heet een casa particular. Het geeft dan ook een echte Cuba-ervaring om bij mensen aan te schuiven bij het ontbijt, te helpen met het avondeten maken en wakker te worden bij het geluid van vreemde vogels of het gesnurk van je buurman.

Jasmijn weet het mooi te vertellen over haar ‘eigen reis’ tijdens School at Sea jaar 2018/2019

Vandaag is het alweer de derde dag van de eigen reis op Cuba. Vannacht hebben we heerlijk geslapen in een groot appartement en in de ochtend kregen we een gratis ontbijtje. Door het appartement werd vaak geroepen: ¿Jasmin, Jasmin, dónde estás? De eigenaar van het hostel riep dat als ze mij nodig had, aangezien ik degene van de groep was die het beste Spaans kon spreken. De mevrouw vertelde dat ze een taxi had geregeld voor negen personen (je mag je reisgroepje niet opsplitsen) en dat ze een hostel had geregeld in Havana. Super fijn, want dat betekende dat we eerst nog naar het Che-museum in Santa Clara konden en daarna direct door konden reizen naar Havana. Na een dikke knuffel te hebben gekregen van de mevrouw van het appartement, en een ‘adiós Jasmin’, gingen we op weg naar Havana. Eenmaal aangekomen in het hostel in Havana begon ook die mevrouw na een aantal minuten te roepen: Jasmin, Jasmin! Ik werd op een gegeven moment zelfs mijn bed uitgeroepen. Inmiddels heb ik door heel Cuba hostels met mensen die ‘Jasmin’ roepen, hartstikke gezellig toch?!

Jasmijn

Ook tijdens deze eigen reis is er beperkt budget en zullen de SaS’ers dus creatief moeten zijn!

Elly vertelt over haar ervaring tijdens School at Sea jaar 2019/2020

Na twee prachtige dagen Trinidad was het tijd voor onze volgende bestemming: Havana! Na een lange dag waarin we opgelicht werden door Cubanen, onnodig veel gewandeld en in bussen gehangen hebben, kwamen we rond 22:00 uur ’s avonds aan. Aangezien we struikelden over de casa’s, dachten wij dat we er wel één gemakkelijk zouden vinden. Helaas niet, alles zat vol.

Uiteindelijk werden we door een aardige local meegenomen naar een hotel, maar wel een Cubaans hotel. Dat houdt in dat het een klein gevecht om de prijs was met als uitkomst een vierpersoonskamer voor acht mensen. “Wij zijn geen yuma’s!“, was het motto tijdens de onderhandeling. Yuma’s zijn toeristen die zich overal laten oplichten. Later bleek dat het eigenlijk een tweepersoonskamer was; we kregen namelijk maar twee handdoeken, twee kussens en ga zo maar door. Ach ja, zo gaat dat in Cuba. Helaas waren we toch iets meer yuma dan gehoopt.

Na de roomservice werden de matjes neergelegd en na wat passen en meten kon iedereen lekker gaan slapen. Morgen zouden we Havana onveilig gaan maken.